A következő iromány lehet, hosszú és tankönyvszagú lesz, de szeretném megosztani Veletek. Kíváncsi vagyok, ti mit gondoltok erről. Kicsit komolyabb és mélyebb téma, képek nélkül.
Egyszer régen, egy messzi-messzi iskolában felmerült a kérdés, hogy a vallás és az egyház közt mi a
különbség. Szerintem ez két olyan szó, amely az emberek szókincsébe már mélyen beágyazódott, de igazából csak használjuk ezeket (néhol helyesen, néhol helytelenül), nem gondolunk bele a jelentésbeli különbségekbe.
Hogy
megpróbáljam meghatározni, körbeírni a fogalmakat, feltételeket állítottam,
majd megpróbáltam ellene érvelni.
Legelőször vettem egy „tudatlan” embert, ki a világtól elzártan él, tegyük fel, valamilyen őslakos. Csak hozzá hasonlókkal érintkezik; a hírek, események,
információk nem jutnak el hozzá. Viszont minden esős estén látja a villámokat,
reggelente a harmatot a füvön, a szivárványt az égen, és még sorolhatnám… Mivel emberünk nem
tud ilyet létrehozni, de tudja, hogy a semmiből nem keletkezhet valami. Ebből
gondolhatja, hogy valami vagy valaki közbenjárásával jött létre a jelenség. Ha feltételezi ezt, hisz.
„A hit pedig a reménylett dolgok valósága és a nem látott dolgokról való
meggyőződés.” (Zsid. 11:1)
Ha ennek a teremtő valami(/ki)-nek nevet is adnak, megszemélyesítik és kisebb-nagyobb csoportban hisznek benne, szerintem azt nevezhetjük vallásnak. Megvallják hitük – bár ez mai szóhasználatban nem azt jelenti, amit
eredetileg értenénk rajta. Ha szerveződni kezdenének, hivatalokat, tiszteket,
szerepeket állítanának ennek a vallásnak, hitközségnek –az lenne a vallás
intézménye: az egyház.
Aztán vettem
egy társadalomtól el nem szigetelt embert. Nem csak hozzá hasonlóakkal
érintkezik, minden nap kap új információkat a világról, a világból, de vallásos
nevelést nem kapott. Ilyenkor három főbb esetet véltem felfedezni
eszmefuttatásom alatt.
Az első,
melyben a személyt oly sok benyomás éri a világból, hogy közömbössé válik a
vallások felé, de igazán a tudomány sem győzi meg. Ez olyan lehet, mint amikor
eszünk egy édes csokoládétortát, majd rögtön utána sót nyalunk. Hirtelen egyik
ízt sem fogjuk érezni, olyan nagy a kontraszt és a töménység. Így lesz az
illetőnek egy világképe, melyben nem áll egyik oldalon sem a „nagy vitában”, de
magában mégis kialakul a miértek egymásutánjából egy következtetéslánc, amely a
hithez vezet.
A második
esetben az emberünk elveti teljes mértékben a vallást és a tudományban hisz… de
hisz.
Harmadik
lehetőségként mindenképp valamely vallásra akad alanyunk. Tehát hisz valamiben,
ezt a valamit Valakivé formálja, megnevezi, s társakra talál. Így hihet
Istenben (Jahve-zsidók), a Szentháromság- Istenben (keresztények), vagy
Allahban (mohamedánok)... és a többiben. Ettől nem fog valamely egyházhoz
tartozni, hisz lehet valaki úgy mohamedán vallású, hogy az iszlám egyház
előírásai (Kába-kő tisztelete, zarándoklat Mekkába) nem tartja be, de vallja
Allahot, csak saját módján. Esetleg, mint néhány ismerősöm, kereszténynek
tartja magát, de nem foglal állást egyik egyház mellett sem, így nem vesz
úrvacsorát, nem bérmál, de ugyanúgy hisz Istenben, elismeri Jézus Krisztust és
a Szentlelket.
Az már csak
ráadás, hogy a keresztény vallás alatt több egyházat tartunk számon. 1054-ig,
míg az első egyházszakadás be nem következett, a katolikus egyházat a
Keresztény egyháznak, vagy az Egyháznak hívhatták, hisz itt a kereszténység
vallás és egyház is volt, mint manapság az iszlám. Ám mivel az egyház szétesett
(skizma, reformáció), míg a vallás egy maradt, nem nevezhetjük a
kereszténységet egyháznak. Az már más téma, hogy „keresztény” címszó alatt milyen szekták és egyletek futnak ma a világon.
Majd vettem
egy vallásos (egyházi) nevelésben részesült embert. Érintkezik a társadalommal,
eljár(t) egyház(ak)hoz, otthon hitben nevelték.
Így az alábbi
főbb eseteket ismertem fel.
Első, melyben
ugyan megkapta a vallásos nevelést, de felnőve nem gyakorolja. A hite a
„má”-ban van, hiszi, hogy lesz holnap, hisz a jó és rossz döntésekben, de
Istent tagadja, vallást és egyházat elveti, bár a kapott ismeretek az Úrról
benne élnek.
Második esetben, vallásos
nevelését felnőtté érve is gyakorolja. A hitét a felsőbbrendű hatalomba veti, s
követi vallása rendjét. Ennek kettő "alesete" van.
1.
miszerint a vallásos nevelésben részesült követi a
vallását, egy egyházhoz csatlakozva gyakorolja hitét.
2.
melyben nem annak a vallásnak él, mit magába szívott az
évek során, hanem ebből következtetést levonva más vallást (és egyházat)
választ.
Þ
Vagy egyházon belül „szektát” választ
Þ
Vagy más egyházba tér át
Þ
Vagy vallásos marad, de nem tartozik korábbi
egyházához
Összefoglalva
meglátásaim: nincs hitetlen ember. Mindenki hisz valamiben legalább kis ideig
(pl: a holnapi esőben). A vallás olyan hit és hívők gyűjtőfogalma, akik egy
felsőbbrendű hatalomban bíznak, hosszú ideig, csoportosan. A felsőbb hatalom
lehet Isten, vagy csak egy másvilág (pl: buddhizmus- Nirvána), de mindenképp
valami fölöttünk álló, emberi szellemet és képességet meghaladó dolog. Az
egyház(ak) pedig eme vallások intézményei, ahol mindennek és mindenkinek
megszabott helye és dolga van, így kiegészítve a vallás által szabott (és
felsőbb hatalom által adott) szabályrendszert és morált.
Befejezésképp hangsúlyozom: ez saját,
szubjektív véleményem és következtetésem.
Mivel e világban minden relatív, ezt a dolgot is lehet más szemszögből nézni,
hisz amennyi ember, annyi látásmód. Ezzel az elmélkedéssel nem szándékom senki
perspektíváját szűkíteni, sőt inkább tágítani szeretném, hogy ez a
gondolatmenet egy (vagy több) újat indítson.
0 megjegyzés: