Fitness mítoszok

Biztosan sokan találkoztatok már a thighgappel, a kockás hasú nőkkel és egyéb szemfényvesztésekkel. Most ezekről fog lehullni a lepel. 


Kockás has a nőknél

Tele van kockás hasú nőkkel a facebook, a tumblr és az instagram. De mégis, mi áll ezek mögött a szálkás, izmos, zsírmentes testek mögött? A legtöbb lánynak az az álma, hogy a következő bikiniszezonra duzzadó hasizmokat tudjon villogtatni, ám fogalmuk sincs, ennek milyen ára van.
A kockás has, bármily jól is néz ki, és bármilyen kecsegtető ajánlat, hogy végre jobban érezd magad a bőrödben - valódi kínzás. Ahhoz ugyanis, hogy ezek a drágalátos six-pack izmok kidomborodjanak a pocakodon, olyan alacsony testzsírszázalékot kell elérned, amely egyáltalán nem normális. 



"Jó, és akkor mi van?" Kérdeznétek a legtöbben. Hát, akkor az van, hogy szó szerint, sanyargatnod kell önmagad. A fitness-versenyzők színpadra lépés előtt két héttel már semmi mást nem esznek csak salátát, uborkát, zöldségeket, sima vízben 
főzött pulykamellet (nem, nincs se bors, se só, se semmi földi jó, mi szem szájnak ingere) és napi 6 (!!!!!!!) liter vizet.
Még ha valaki lenne ilyen elszánt és mazochista kitartó, akkor is számolnia kéne a következményekkel. Ahhoz, hogy ezt a formát fenn tudja valaki tartani, legalább heti 6 edzésre és ennek a diétának a betartására kéne vetemednie, arról nem is beszélve, hogy a teste működését is teljesen összezavarná az illető. Az ilyen alacsony testzsírszázalék nőknél a menstruáció felborulását, de akár kimaradását is okozhatja, amíg vissza nem áll a testzsír a normális értékre; és a szervezetet is teljesen legyengíti. Miért is raktározza a szervezetünk a zsírt? Tartalék tápanyagnak a nehezebb időkre. Ám ha ezt kiszipolyozzuk belőle, akkor bizony éhezik, és nem csak te, de a tested is úgy fogja érezni magát mint egy kupac kaki zombi.


A futástól várom a csodát - avagy csak a cardio

Persze, persze, tudom. A legolcsóbb, mindenhol elérhető mozgásforma, amely minden izmodat átmozgatja. Lehet. Viszont csak szálkásít, izmot nem igazán építesz vele, az biztos. Nézd csak meg az Olimpián a futókat. Nem az a tipikus, esztétikus, kidolgozott emberek jutnak róluk eszünkbe, hanem a kis összeaszott görcsök, étlen-szomjan hagyott etiópiai gyerekek szárított gyümölcsök. Azt hiszem erről nem is kell többet mondanom. Az pedig, hogy nem a legjobb sem a térd, sem a bokaízületnek, és hogy milyen hülyén sajnálni valóan néznek ki a viszonylag lesoványodott lábú, sörhasú bácsik futás közben.... Elég! A futás jó. Hogyha mellette rendesen végzel edzéseket. Nem azt mondom, hogy ne fuss, mert igenis vannak jótékony hatásai, de ne csak a lábad egymás elé pakolása legyen benne a mozgáskultúrádban.


A gyors fogyás jó eszméletlenül nagyon rossz.

Ó, suliig két hét van, addig koplalással pont le tudod adni azt a plusz öt kilót. FELEJTSD EL. TILOS. Arról nem is beszélve, hogy a koplalás soha nem vezet jóra (következő pontban kifejtem), két hét alatt öt kilót fogyni pont annyit jelent, hogy az az öt kiló lehet, hogy lemegy rólad, csak épp nem zsír-, hanem izomszövetből. Gratulálok. Elérted célodat. Öt kilóval könnyebb vagy, és zsírosabb, mint valaha! :) Senki nem fogja megmondani, hogy fogytál. Még az anyukád sem.  Mert nem igaz.


A koplalás, fogyókúra, bogyók és egyéb médiaszemetek

Koplalás. Fogyókúra. Jojó-effektus. Káposztalé-diéta. Ilyen bogyó. Olyan bogyó. Mindenki ismeri ezeket. De miért is rosszak?
Az előbbiekben felsoroltak mind-mind arról gondoskodnak, hogy a szervezeted ne legyen ellátva kellő minőségű és mennyiségű tápanyaggal, aminek az lesz az eredménye, hogy a tested benyomja a vészvillogót, és elkezd tartalékolni. Magyarul: hízni fogsz, mert sanyargatod a szervezeted. Aztán amikor már nem bírod tovább a korgó has-effektust és a sóvárgást az imádni való cukros üdítők, pizzák és egyéb szemetek ételnek mondott cuccok iránt, akkor beleveted magad a hűtőbe és degeszre eszed magad. Akkor megint elszomorodsz, megint koplalsz, stb....Ördögi kör, és egy csomó pénz a médiának a SEMMIÉRT. 

BMI vs. testzsírszázalék

 Életében egyszer mindenki megnézte már a BMI (Body Mass Index)-ét. Csakhogy drágáim, nem ér semmit. Tudja ez a kalkulátor, hogy épp megvan neked, kevesett ittál előző nap és ezért vízsúlyod van (felraktároz a vízhiány miatt a szervezeted folyadékból) és hogy mennyi a testzsírszázalékod? Nem. Éppen ezért csalóka a mérleg is. Arról nem is beszélve, hogyha zsírból fogysz, és helyette izmot építesz be a testedbe, akkor az a beépített izomszövet bizony súlyosabb lesz, mint a zsírszövet. 



A testzsírszázalék sokkal fontosabb adat, mint a BMI-tek. A fogyást (nem kilóból!) pedig fázisfotókkal kövessétek nyomon és a drágalátos centiméterrel. Ami izmosabb, az feszesebb, ezáltal kisebb a térfogata. Igaz vagy igaz? A mérleget meg tessék kidobni. 


A flabélos és a többi zsírrázós, BKV szindrómás szemét találmány

Ó, tök jó, 10 perc rázással letudom egy óra edzés jótékony hatását. NEM. Naponta több, mint egy órát utazom tömegközlekedéssel, és semmit nem fogytam tőle. A BKV szlogenje amúgy sem a fogyjunk együtt. A nagy súlyfelesleggel küzdőknek (40-50 kg) talán használhat, de az ízületeknek káros, és amúgy is pénzkidobás. Kéretik kerülni és nem mindent elhinni a médiának meg a reklámoknak. 


A megoldás

Törekedj arra, hogy naponta hatszor étkezz 2,5-3 órás időközönként. Fokozatosan iktasd ki az étrendedből a cukrot, a lisztet és a tésztákat. Ezzel a kalóriabeviteledet radikálisan lecsökkented és normális tempóban tudsz majd óriási eredményeket elérni. Arra mindenképpen figyelj, hogy megfelelő mennyiségű tápanyagot vigyél be a szervezetedbe. Itt most gondolok a fehérjére, vitaminokra, összetett szénhidrátokra (mert igenis, szükség van rájuk, csak nem mindegy milyen formában viszed be őket), a 'jó' zsírokra és olajokra. Igyál napi 2-3 liter vizet aktivitásodnak és a környezet hőmérsékletének megfelelően. 



Járj súlyzós edzésekre/sima edzésekre heti 3-4-5-ször, (de soha sem a hét összes napján, mert az izmaidnak igenis kell a pihenés,) amelyek nem csak a koordinációdat és az állóképességedet növelik, hanem elősegítik az izomzatod fejlődését is. 
Hetente egyszer pedig reggelire/ebédre egyél olyat, ami jó a lelkednek ( pizza, hamburger, csoki) de persze ne mértéktelenül, és erre a napra tervezd a legnagyobb intenzitású edzésedet is. 


És ami a legfontosabb! Ne másnak akarj megfelelni, ne a tökéletesre törekedj, hanem az egészségre, és arra hogy jól érezd magad a bőrödben! Nem csak a tested fog megváltozni, de a kisugárzásod is! 

Sok sikert és szép új életet :)


4 megjegyzés:

  1. A heti öt edzés már bőven a túledzés kategória, pihenőnapot is kell tartani.
    Inkább olvassátok el a Sárga kapszulát (ingyenes itt: http://shop.builder.hu/ )

    VálaszTörlés
  2. bár nem én írtam, a posztot, de azért válaszolok :)
    a heti 3-5 edzés nem azt jelenti, hogy minden nap 40 kilókat kell emelgetni. egyik nap egy kis úszás, másik nap futás, harmadik nap túra...
    én például hétfő-szombat pilatesezem egy fél óra-órát, és semmi bajom nincs, nem vagyok túledzett, sőt! még sok a ledolgozandóm :)

    VálaszTörlés
  3. Fogalomzavar: a túledzés nem azt jelenti, hogy valaki túlságosan kisportolt, hanem épp az ellenkezője: annyira kimeríti a testét, hogy az nem tud regenerálódni, azaz visszafejlődik.
    A jó alakhoz pedig elengedhetetlen a súlyzós edzés, de az aerobot sem szabad hanyagolni, a kettő együtt teszi meg a hatását.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. nem tudom, kedves Névtelen, ugyanaz vagy-e, akinek válaszoltam az előzőekben. lehetséges a fogalomzavar, nem én írtam a bejegyzést, nem is vagyok olyan járatos a témában.
      azzal azért vitatkoznék, hogy a jó alakhoz kellenek a súlyzók; bár relatív, kinek mi a jó alak :)

      Törlés