10 film, amit látnod KELL

Biztos ti is voltatok már úgy, hogy meg szerettetek volna nézni egy filmet. De nem a sablon szerelmes komédiát, amiben már az első öt perc után tudod, ki kivel mikor és hogyan fog összegabalyodni. Felmentél tehát a netes filmgyűjteményekre, hogy szétnézz a kínálatban, de ami nem csöpögős tucatfilm volt, az vagy horror, vagy akció, vagy már láttad, ezért csalódottan felhagytál terveddel. Megmondom mi volt a gond: tudatosan, vagy tudat alatt szerettél volna valami tartalmasat nézni. Olyat, ami érdekes, gondolkodtat és szórakoztat is. Sajnos nem ilyen filmeket "reklámoz" az internet. Ezért gondoltam, hogy összeszedek néhány mozgóképet (nem, most nem a gifekről van szó:)), ami jó az ilyen esetekre.
Lehet, nem fognak tetszeni, de egyszer minimum látnod kell az alábbi filmeket!

1. Virágot Algernonnak (2000)


Ahogy még sok más film, ami a listán szerepel, ez is egy könyvadaptáció. Miért nem a kedvenc könyveim közé került hát fel? Ott a helye, az igaz. De szerintem filmben először emészthetőbb. 
Nem szeretnék egy picit sem elárulni a történetből, mert ezt látni/olvasni kell. Na, de akkor miért nézzem meg? -gondolod most magadban. Hidd el, nem véletlenül van a gondolkodtató filmek listájának első helyén. Miért ajánlom? Aranyos a történet. Ugyanakkor mély. Nagyon sok gondolatot ébreszt emberségünkről, lelkünkről, tudatunkról, a boldogságról... Ezek közül néhányat a könyv/film meg is válaszol, a többit ránk hagyja, hogy jöjjünk rá a magunk válaszaira.

"I don’t know what’s worse: to not know what you are and be happy, or to become what you’ve always wanted to be, and feel alone." - "Nem tudom, melyik a rosszabb: ha tudatlanul, de boldogan élsz, vagy ha azzá válsz, aki lenni akartál, de közben magadra maradsz."

2. Száll a kakukk fészkére (1975)


Szintén könyv alapján készült film. Történet? Annyit elárulok, hogy egy őrültek házában játszódik, ahol senki sem őrültebb, mint te, Kedves Olvasó. Miért vannak akkor őrültek házában? Vagy én vagyok az őrült?Az ott fiatal Jack Nicholson a képen? 
Igen. Már ez a kis részlet is sok kérdést felvet. Jack Nicholson pedig legalább olyan alakítást nyújt, mint a Ragyogás c. filmjében. Tegyük hozzá: nem őrült. A szereposztás amúgy is parádés, a jeleneteket egy valódi elmegyógyintézetben vették fel, igazi betegek közt. 
Milyen kérdéseket vetett fel bennem? Túl sokat. Mindenki szerintem maga kell megfogalmazzon kérdéseket a film nézése közben és aztán önmaga kell megválaszolja ezeket.

3. A misszió (1986)



Avagy: mi is történt pontosan az indiánokkal? Egy csipet töri (tényleg minimális), mély tartalom, jó elgondolás és kiváló színészek (Jeremy Irons, Robert DeNiro, Liam Neeson csak, hogy hármat említsek). 
Más, mint az előző filmek. Nem olyan tömény. Más a felépítése. De mégis, mégis ide került. Elmagyarázhatatlan, de mély benyomást tett rám. És ez nem Avatar (mármint nem a Naavis film).

4. Schindler listája (1993)


Hangulat kell hozzá. Sírtam? Sírtam. Tökéletes. (Jó, a leges legvége picit túlzás a menetelő cameoval.) 
Igaz történet. Gyönyörű filmmunka. Kiváló színészek. Ugyanakkor hátborzongató. 
A Második Világháborús történet megtanít arra (és tökéletesen szemlélteti), hogy minden emberi élet egyenlő és egyenlően fontos. ...de várj. Mióta vonom le én neked a tanulságot, mielőtt láttad volna a filmet? Nézd meg!

5. A hercegnő (2008)




Minden kislány hercegnő szeret ne lenni. Pompa, bálok, művészetek (semmittevés :P). Ez a film bemutatja, hogy nem volt nekik sem fenékig tejfel az élet. Sőt.
Nem kifejezetten művészfilm, inkább szórakoztatásra szánták. Mégis. Megérintett. Nem olyan mély, mint az előzőek, és mégis, lehet van olyan tartalmas. 
Gif, a mozgóképkedvelőknek.

Az utóbbi (ezzel együtt) három filmben voltak közös színészek, bár meglepően más szerepben. Fura, hogy csak most veszem észre :D

6. Pillangó-hatás (2004)


Mindenki volt már legalább egyszer úgy életében, hogy leült egy pillanatra és elgondolkodott a múltján. Ábrándozott, hogy mégis: mi lett volna, ha...? "Bárcsak visszaszívhatnám, bárcsak helyrehozhatnám, bárcsak megváltoztathatnám a múltat!" 
Ne. Ne változtass semmin. Inkább nézd meg a filmet, ami durva, sokkoló és megható egyszerre, ér értékeld át életed.

7. Időről időre (2013)


Tudom, ez a kép már volt Blueberry bejegyzésénél. Én kerítettem és azóta nem találtam jobb képet ehhez a filmhez.
Nem szeretem ki nem állhatom Rachel McAdamst. Nem tudom miért, de vannak olyan színészek (és emberek), akiknek egyszerűen nem bírom a fejét. De ebben a filmben eltűröm, mert beleillik.
Tulajdonképp szerintem nem elsősorban a színészi alakítás teszi naggyá ezt a filmet. Inkább a forgatókönyv és az operatőri munka.
Hasonlítanám a Butterfly effecthez, de ez annak pont az ellentéte a közös téma ellenére. Az üzenete és a fókuszpontja is teljesen eltér. Zseniális. Ugyanúgy, mint az előbb említett film, a célját eléri, katartikus mindkettő. Csak ne egymás után nézzétek ;)

8. Amelie csodálatos élete (2001)


Ha tud valaki ennél cukibb, értelmetlenebb, hétköznapjainkat jobban kifejező filmet, amiből ilyen sokat lehetne tanulni, szóljon. 
Mindenki különleges, mindenki őrült, de mégis megtalálja Jacques a foltját :) ha már francia filmről van szó, értitek ;)
Könnyedebb, mint a többi. Ahogy a következőek is.

9. 500 nap nyár (2009)


Avagy szerelmes film arról, amilyen a szerelem. Értelme? Nincs. Vagyis van: bemutatni, hogy nem minden fenékig tejfel. Fel és le, ez az élet körforgása. Ne várd, hogy a (szerelmi) életed olyan legyen, mint egy tündérmese, vagy mint egy hálivudi film. Maximum olyan lesz, mint ez.
Látni kell.

10. The perks of being a wallflower (2012)


Tinifilm, nem csak tiniknek. Ajánlom a könyvet is. 
Fiatalok a nagybetűs Élet küszöbén. Ahogy a világot látják. Ahogy problémáikkal küzdenek. 
Nagy gondolatok, érthetően és befogadhatóan tálalva. Látni kell. 


Ja igen, és nem szeretem a magyar címet. "Egy különc srác feljegyzései". Nem. Az angol kifejezőbb.
You see things and you understand. You’re a wallflower.

Sok filmet kihagytam, de remélem egy időre elég lesz Nektek :) Sajnáljuk a 2-3 napos poszthiányt!

Titeket milyen filmet érintettek meg leginkább?:)

8 megjegyzés:

  1. Szia! Jó összeállítás :) Van itt pár film, amit láttam, és szerintem is remek alkotás.
    De...
    A The perks of being a wallflower miért jó?
    Megnéztem a filmet, és a végén csak ültem, csodálkozva, hogy máris vége? Nem is történt semmi. Ez nagyon nulla volt. Mintha lemaradtam volna a cselekményről.
    Kérdeztem egy barátnőmet, ő is ugyan ezt érezte.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. szia:)
      a The perks of being a wallflower szerintem épp azért jó, mert befejezetlenség érzetét kelti. Szerintem nem volt nagy nulla :D épp az a lényege, hogy "hétköznapokat" ábrázol, de a srácok hétköznapjai által sok kisebb üzenetet közvetít (mondjuk, sokkal ezek közül nem értek egyet, de nem bárnom, hogy megnéztem). Cselekménye tényleg nem sok, ezt is elismerem, de még mindig több, mint a csehovi drámáknak ;)

      Törlés
  2. Először egy jó tanács: a számos megerősítést a komment közzétételéből vegyétek ki, mert az emberek nem számítanak rá, és rákattintanak a közzétételre, és bezárják az ablakot, hogy most jól megmondták. (Én is beleestem a hibába, ezért írom újra a hozzászólásom.)

    És akkor a lényeg:
    Az első 3 film és az 500 nap nyár kivételével mindet láttam. A "The perks of being a wallflower" egy zseniális film. Ott nem a cselekményt kell figyelembe venni, hanem a lelki fejlődés.
    Az 500 nap nyár-t elkezdtem nézni, de olyan rossz volt, hogy fél óra után abbahagyta és azóta sem érzek ingert arra, hogy megnézzem.
    Kiegészítésként javasolnám még a "Séta a múltba", a "Szerelmünk lapjai" és a "Szívem érted rapes" filmeket. Plusz a Csillagainkban a hibát, bár új, és nem könnyed és hangulat kell hozzá meg két csomag 100-as zsepi, de még a fiúknak is tetszik.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. szia :)
      sajnos nem tudjuk, hogyan kell kivenni a számos megerősítést, ha tudsz segíteni, megköszönném :)
      The perks..-sel egyetértek :)
      Az 500 nap nyár nekem sem tetszik/tetszett. De. Ott a helye a listán, mert nem szokványos, nem semmitmondó, és van üzenete csak nagyon mélyen elrejtve a színészek (nem kiemelkedő) játéka mögött. :P
      A Walk to remembert, Szerelmünk lapjait is láttam :) Nagyon jó filmek, csak nem fértek bele a 10 közé :) ...meg ahogy az egyik facebookos kommenthez is írtam, nagyon ismertek. Egyre többször adják a tv-ben is őket (mondjuk az más tészta, hogy embertelen időpontokban).
      Na én a Csillagainkban a hibával vagyok úgy, hogy NEM. :D Olvastam a könyvet és nagyon nagyon nem tetszett. 1) a stílusa miatt 2) a helyzet nem egészen életszerű leírása miatt (van tapasztalatom). A film megnézésére nem bírtam magam rávenni, már csak a színészek miatt sem. :( Lehet, egyszer lesz gyomrom ehhez, de egyelőre nagyon nem szeretem John Greent...

      Törlés
    2. http://kepfeltoltes.hu/140907/szoell_www.kepfeltoltes.hu_.png itt látható csodálatos paint tudásommal aláhúzva, hogy elvileg mit kell átállítani. :)

      Megértem, hogy nem tetszett a könyv, én mindig beleképzelem rávetítem a saját életemre a sztorikat és itt teljesen átéreztem a főszereplők érzéseit, azért tetszett. De persze különbözőek vagyunk, és nincs tapasztalatom a helyzettel (szerencsére). A két említett filmet én még a populárissá válása előtt láttam és szerettem meg, azért írtam oda, tévéműsorban nem is láttam még. (Bekapcsolt tv-t meg nagyon régóta nem láttam. :D)

      Törlés
    3. nagyon-nagyon köszönjük!:)
      elvileg már nem kéri a számkódot, de próba cseresznye :)

      Törlés
  3. Amelyik filmet még hozzátennék a listához, az a Requiem for a dream lenne.
    Mindenkinek legalább egyszer látnia kell. Alapjában véve rengeti meg az embert és gázol keresztül rajta…
    Mióta megnéztem, ha csak meghallom a zenét bőghetnékem van. De egyszer látni kell!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. édes Istenem! hogy felejthettem el?! :O pedig a fejemben volt, de úgy látszik kimaradt valahogy :( teljesen igazad van, a Requiemet mindenkinek látnia KELL!

      Törlés